Vital

14. 9. 2005 - 20:02 | Téma | red

Vital zdroj: tisková zpráva

Tadanobu Asano objevuje krásy dívčího těla na pitevním stole v režii Shinji Tsukamota. Kamera, která svou intenzitou a krásou připomíná těžkou vůni květin po dešti, půvabné herečky a největší současný japonský herecký idol Tadanobu Asano jsou kostmi, masem a kůží Tsukamotova nejnovějšího obdivu lidskému tělu

Kamera, která svou intenzitou a krásou připomíná těžkou vůni květin po dešti, půvabné herečky a největší současný japonský herecký idol Tadanobu Asano jsou kostmi, masem a kůží Tsukamotova nejnovějšího obdivu lidskému tělu.

Shinya Tsukamoto má stále ještě pověst především drsňáka, který obecenstvo tlačí do chřtánů kovových stvůr. Jeho celovečerní debut Tetsuo je vskutku filmovou ikonou cyberpunku (ačkoli Sogo Ishii se tomuhle žánru věnoval dávno před Tsukamotem, o Lynchovi a Cronenbergovi nemluvě).
Obnaženou mutaci masa s kovem v Tsukamotově tvorbě později vystřídaly „normálnější“ formy nákazy (Blíženci (Gemini)), či zdánlivě neslučitelných soubojů (Tokio Fist), jednodušeji Vital shrnuto: formy rozkladu. Tsukamotovi ale vždycky šlo v první řadě o erotickou fascinaci tělem. Možná jde o reakci na japonskou posedlost perfekcionismem, na snahu vytvořit uměle krásnou lidskou bytost.
Naplno ji Tsukamoto divákům naservíroval až v deštivě magické Touze (Rokugatsu no hebi), kde voyeur nutí ženu podléhat tajným rozkoším. Motiv nikoli tajných rozkoší, ale nerovného – téměř S/M - vztahu patří k základním kamenům Tsukamotova díla stejně jako stále přítomné industriální znepokojení.

Vital Hiroshi (dlouhovlasý a ve tváři poněkud opuchlý Tadanobu Asano) spáchal dopravní nehodu. Jeho dívka Ryôko (Nami Tsukamoto) při ní zemřela, on sám utrpěl ztrátu paměti. Doma ale objeví anatomickou příručku, díky které se upamatuje na vášeň pro medicínu. Vrátí se na univerzitu, kde se zrovna probírá pitva. A Hiroshi vyfasuje tělo Ryôko. Proces pitvy Tsukamoto nesměruje na kdovíjak šokantní záběry lidských orgánů, ale do Hiroshiho bloku. Hrdina kreslí jednak brilantně, jednak režie zvukovými efekty dociluje v jeho konání neurotickou posedlost.
Ta kontrastuje s minimalistickým dějem: jak Hiroshi zkoumá dívčino tělo a jeho vnitřek, vrací se mu paměť. Jako kdyby lidské tělo bylo vlastně strojek a jeho rozebíráním jej bylo možné pochopit. V opaku s Hiroshiho netečně oduševnělou tváří jsou vzpomínky na chvíle s Ryôko plné impulzivních momentů. Seznáme, že Ryôko má sebezáhubné pudy, ve vzrušeném Vital detailu ji sledujeme zběsile tančit po pláži… Tsukamoto dívku exponuje po linii od duše k tělu. Samo o sobě je to znepokojivé, ale možná trochu povrchní. Fyzická touha totiž myslím nakonec pramení z obsese, kterou si vytvoří mozek a ta mi připadá zajímavější, nebo hlubší. Tsukamoto se jí na druhou stranu věnoval ve svých prvotních dílech.
V pitevně po Hiroshim mezitím vyjede Ikumi (Kiki). Obě dívky jsou zcela odlišné. Ikumi má rozkošnou úpravnou ofinku, Ryôko rozpuštěné vlnité vlasy. Ikumi chodí ve vyžehlené košili, Ryôko v tílku. Ikumi se svými nádhernými rty chlubí, že dohnala profesora k sebevraždě. Ryôko navedla Hiroshiho k bouračce.
Tsukamoto tyhle momenty předkládá úsporně a pokorně do jedné místnosti a tím se zdařile vyhýbá unylé jednoznačnosti.

Vital Zatímco mladé Nami Tsukamoto i Kiki zvládají své role s přehledem, Tadanobu Asano (Ichi the Killer, Zatôichi, Last Life In The Universe) jako kdyby plátnem jenom bloudil. V podání pětatřicetiletého herce vypadá Hiroshi mezi univerzitními teenagery už na první pohled nepřípadně. Když se přidá jeho nulové zaujetí (podobný lapsus jsem nedávno viděl u jinak skvělého Matta Dillona v Hamerově Faktótum (Factotum)), působí Hiroshi únavně.

Jako obvykle Tsukamoto Vital sám snímal i stříhal a stejně jako u Touhy řešil i výpravu.
Po obrazové stránce je Vital krásnou podívanou, která většinu času hraje na tóny odživle modré, či pitevně nažloutlé. Vlastní citáty se hravě mísí s originálními motivy. A záběry na kouřící komíny továren, či snad krematoria jsou možná stejně geniální, jako kýčovité. Stejně jako celý Vital.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.