Kevin Costner se snaží o comeback novým akčňákem 3 dny na zabití

15. 4. 2014 09:36 - Ačkoliv byl v 90. letech velmi populární, dnes Kevin Costner platí za spíše za cíl posměšků filmových diváků. V dubnu se to pokusí změnit svou variací na 96 hodin jmenující se 3 dny do zabití, využívá přitom své znovunabyté popularity z Muže z oceli. Má ale šanci? Kdy se vlastně kariéra někdejší hvězdy 90. let, která získala Oscara už za svůj režijní debut, tak fatálně zlomila? 

Archiv

„Mám dvě noční můry. V první jsem na palubě Titanicu, v druhé na straně generála Custera v jeho osudné bitvě. Vím, že je to divné, ale říkám pravdu,“ sdělil Costner médiím na počátku 90. let, kdy platil za miláčka diváků. Nic nemohlo lépe popsat výsledek jeho kariéry jenom o pár let na to.

Ačkoliv byla oficiálně první Costnerovou rolí erotická komedie Žhavá pláž USA údajně natočená na přelomu 70. a 80. let, ve skutečnosti byl snímek odvysílán až v roce 1986 a za Costnerův debut tak můžeme počítat spíše mihnutí v Noční službě (1982) režiséra Rona Howarda. Skutečně průlomová role přišla až o tři roky později ve westernu Silverado, sázejícím na klasickou atmosféru zlaté éry poválečných filmů z Divokého západu.

Costner si zde sice ještě nezahrál hlavní roli, jeho ostře řezané, ač stále romanticky lomené rysy mu však uprostřed akčních 80. let dohodily roli v mafiánce Neúplatní (1987). Jak ale dokládá už jeho Žhavá pláž USA, Costner se nikdy neviděl čistě jako akční herec. Mířil mnohem výše, k vlastní, autorské tvorbě na pomezí rodinného filmu a dobrodružného poučování diváka. Zpočátku mu sázka na popularitu a romanci vyšla – mezi lety 1989 až 1992 se tak jeho ego vnořilo i do naprostého vrcholu jeho kariéry.

Nejprve natočil jeden z nejvíce oceňovaných sportovních filmů historie Hřiště snů (1989), o rok později si přisadil netradičním hybridem dobrodružného westernu a obhajoby multikulturalismu Tanec s vlky (1990), jenž rovněž režíroval a získal za něj i Oscara pro nejlepší režii, a poté svůj rostoucí status vycementoval jako Robin Hood (1991), právník honící se za konspiračními teoriemi v JFK (1991) i nezlomný lámač dívčích srdcí v Osobním strážci (1992). Dokonalý mix pro mužské i ženské diváky a humanitnější náhled na akční látku potvrzuje i jeho Dokonalý svět z dalšího roku. Všímáte si, že jeho postavy skoro pokaždé tvořil prototyp klaďase, který mnohdy až v naivním zápalu kope za správnou věc.

Podobně jako třebas tehdy rovněž čerstvý Tom Hanks, se Costner zdál být dokonalým hercem nového desetiletí, pro nějž co film, to jest nová klasika. Costner však, nadšen Oscarem za jeho režijní debut (!), mířil do vod experimentování. A jeho další nápady ho na skoro dvě desetiletí stály jeho kariéru. 

Příliš velké plány

Vodní svět a Pošťák – tak se jmenovaly dva další Costnerovy autorské projekty. Oba sdílely extrémně drahou produkci, a zároveň Costnerovy extrémní ambice.

Vodní svět (1995) měl být snímkem, který v polovině 90. let popularizoval možný dopad budoucích klimatických změn. Ve finále však druhá Costnerova režie snímek zcela potopila. Jeho forma nefungovala ani jako žánrový snímek, ani jako alarmistické varování před spalováním fosilních paliv. Ještě hůře pak dopadl Pošťák (v dávném českém překladu Posel budoucnosti) z roku 1997, zasazený do fiktivní druhé americké občanské války.

kostner

Vodní svět byl pro prokletým filmem. Není tajemstvím, že náklady zvýšila i bouře, která poničila většinu kulis.

 Snímek stojící na svou dobu neuvěřitelných 172 milionů dolarů provázela již v době svého vzniku značná kontroverze pramenící právě ze strany Costnerovy drahé tvorby, jenom aby ve výsledku vznikl průměrně stravitelný epos natáčený 220 dnů, který byl příliš dlouhý a patriotický i pro amerického diváka. V součtu obě Costrovy vize, provázené atmosférou egomaniakálnosti vlnící se kolem režiséra, byly hlavním okamžikem jeho pádu z piedestalu.

Neznamená to, že od poloviny 90. let Costner nenatočil jediný dobrý film. Naopak – velmi solidně se uchytil v žánru sportovních romancí (Zelený svět, Hra snů) i novodobých westernů (Krajina střelců, kde opět oprášil režii). Na herecké struně překvapil i rolí sériového vraha v dramatu Mr. Brooks (2007). Pro obrovský objev 90. let, u něhož je málo pochyb nad jeho olbřímími ambicemi, bylo však podobné pokračování kariéry nepochybně zklamáním. Nyní se však stále razantněji mluví o Costnerově comebacku, a dopomoct mu k němu paradoxně měl supermanovský Muž z oceli, v němž si zase tolik nezahrál. 

Na sklonku comebacku

Právě Muž z oceli ale Costnerovi zajistil první skutečný zářez mezi blockbustery v poslední dvě dekády. Costner toho náležitě využívá a následuje příklad Liama Neesona ve snaze natočil akční snímek využívající dnes populárního typu akční postavy, která je definována skrze starší věk a rodinný život. Může to uspět? To je otázkou, Costner  rozhodně není prvním, kdo se snaží zopakovat úspěch Neesona, zároveň navíc kolem jeho osoby koluje řada málo prospěšných mýtů. Costner nejlépe funguje, má-li kolem sebe řadu lepších herců a to je právě bod, v němž mohou jeho budoucí pokusy na návrat ztroskotat podobně jako kdysi, ale zároveň při správném tempu znovu získat na oblibě.