Když ho v roce 2001 pracovní povinnosti přivály do České republiky, měl za sebou Jamie Bell pouze jedinou, zato však veleúspěšnou úlohu. Krátce předtím totiž zazářil jako talentovaný tanečník Billy Elliot ve stejnojmenné tragikomedii. Za svou kratičkou kariéru se Bell objevil pouze v několika málo snímcích, pokaždé ale prokázal nejen jedinečný herecký talent, ale i schopnost zvolit si pozoruhodné filmové projekty.
Pro příbuzné rodáka ze severoanglického Billinghamu Jamieho Bella (narodil se 14. března 1986) se stal tanec osudem i prokletím. Před Jamiem se mu totiž profesionálně věnovaly či věnují také babička, maminka, teta i starší sestra. Obdobně jako Bellův nejslavnější hrdina Billy Elliot začal i on nejprve nesměle nahlížet do zkušeben a za jejich dveřmi si zkoušel první taneční krůčky. Jako šestiletý pak poprvé vstoupil na parket a zahájil tak svou baletní průpravu. A stejně jako Billy Elliot skrýval i Jamie Bell svou vášeň po dlouhou dobu před spolužáky a kamarády. O několik let později začal Jamie prohluboval nejen své taneční, ale i herecké vlohy v Stagecoach Theater School, určené pro umělecky nadaná dítka. V roce 1998 se pak poprvé představil na profesionálním jevišti v komediálním muzikálu Bugsy Malone.
Jako syn šestnáctileté svobodné matky Eileen po dobu dětství strádal Jamie Bell nepřítomností otce, jehož nikdy nepoznal. Za svého mentora si tak Bell nakonec „adoptoval“ režiséra Stephena Daldryho, jenž krátce předtím Bella objevil pro svět filmu. Mezi více než dvěma tisíci uchazeči na titulní úlohu drobného chlapce Billyho Elliota z hornického maloměsta, který v sobě probudí nevšední taneční nadání, si totiž Daldry vybral právě Bella. Čtrnáctiletý Jamie pak podal strhující a zralý herecký výkon, jaký tu nebyl snad od debutu dvanáctileté Natalie Portmanové v Leonovi (1994). Všimli si toho ostatně i akademici, udělující britskou výroční cenu BAFTA, kteří Bellovi tuto trofej přisoudili.
První úspěch přiměl Jamieho definitivně pověsit baletní špičky na hřebíček a nadále se soustředit pouze na herectví. Ještě v roce 2000 tak stihl dramatický seriál z právnického prostředí Close & True. A pak přišla již zmíněná pracovní návštěva České republiky, kde na svůj debut navázal hlavní úlohou v hororu Mrtvá hlídka (2002). V duchařském příběhu o vojenském oddílu, traumatizovaném nepřítelem i nadpřirozenými hrůzami, neztratil nic na své herecké přesvědčivosti. Nízkorozpočtový snímek však nenabídl plnohodnotnou úlohu ani Bellovi v roli vojína Shakespeara, ani ostatním představitelům. O něco lépe dopadl Bell v dickensovském Nicholasi Nicklebym (2002) od režiséra Douglase McGratha. Specialista na filmy podle literárních skvostů devatenáctého století neobsadil Bella do titulní úlohy přesympatického Nicholase, ale svěřil mu roli tělesně postiženého raubíře Smikea. Bývalý člen potulné herecké družiny, s nímž ústřední hrdina prchá z tyranského prostředí internátní koly, rozkvetl v Bellově podání v postavu, která několikrát nechala zavzpomínat na to nejlepší z Billyho Elliota.
Stále pracovitější Bell se v posledních dvou letech vyrovnává s přestupem z dospívajících teenagerů na úlohy mladých mužů. A vyrovnává se s ním velmi úspěšně. Zásluhu na tom má jednak pečlivá volba projektů, v nichž se Jamie objevuje, jednak štěstí na filmové partnery, v thrilleru Protiproud (2004) se tak mohl sejít například s Dermotem Mulroneym či Joshem Lucasem, v dramatu Můj miláček ráže 6,65 (2004) pak s Billem Pullmanem nebo talentovaným Chrisem Owenem. Své vlastní vysoké herecké kvality pak potvrdil jak v úloze Chrise Munna, jenž se ve snímku Protiproud stane aktérem střetu mezi chudými farmáři na jedné straně a propuštěným trestancem na straně druhé, tak i rolí pacifisty Dicka, který se v dramatu Můj miláček ráže 6,65 zamiluje do zbraní. Deprimovaní a idealističtí mladíci, jejichž sny jsou ubíjeny nechápavým okolím, se mezitím stali Bellovou hereckou specializací. Potvrzují to nejen v oba výše zmíněné snímky, ale i společenská satira The Chumscrubber (2005), kde se objevuje v úloze samotáře Deana, jenž trpí pocitem viny za sebevraždu svého nejlepšího přítele.
Bellova hvězda stoupá vzhůru stále rychleji. S prvními velkofilmy se Jamie Bell mohl dotknout vrcholků přímo nadoblačných. Těmito snímky jsou dobrodužná podívaná King Kong (2005), v níž se Bell představuje coby hrdinný plavčík Jimmy, válečné drama Clinta Eastwooda Vlajky našich otců (2006) či sci-fi Jumper (2007) - jako obvykle je v nich Bell herecky nejlepší. Mladý Angličanje ale svůj. A tak nejvíce ze sebe dává v menších až nenápadných projektech. Příkladem je další z jeho „podivných“ hrdinů, mladík Hallam v dramatu Hallam Foe (2006), jemuž se zalíbilo nahlížet do života druhých. Zvládá i přerod z chlapce v muže, jak ukázal ve válečném dramatu Odpor (2008).
Ať už se v budoucnu vyvine Bellova kariéra jakýmkoli směrem, překvapil by jedině průměrnými výkony v tuctových projektech. Přejme si, ať se tak ještě hodně dlouho nestane.