Zelený paprsek (Le rayon vert)

9. 9. 2005 - 19:09 | Téma | red

Zelený paprsek (Le rayon vert) Placeholder | zdroj: tisková zpráva

[Statistické údaje:] - Scénář: Eric Rohmer, Marie Riviereová. Režie: Eric Rohmer. Kamera: Sophie Maintigneuxová, Philippe Demard (západy slunce). Střih: María Luisa García. Hudba: Zvuk: Dominique Hennequin, Claudine Nougaret. Hudba: Jean-Louis Valéro. Marie Riviereová (Delphine), Vincent Gauthier (Jacques, Biarritz), Rosette (Françoise, Paříž), Lisa Hérédiaová (Manuella, Paříž), Béatrice Romandová (Beatrice, Paříž), Eric Hamm (Edouard, Cherbourg), Gérard Quéré, Dr. Friedrich Gunter Christlein a další. Barevný. 98 minut. Mono. České podtitulky. Francie, 1986. Distribuce v ČR: NFA. Premiéra v ČR: 11. července 2003. S režisérem Ericem Rohmerem, třiaosmdesátiletým klasikem francouzské kinematografie, jsme se v naší distribuci příliš nesetkávali

Zeleny_paprsek

S režisérem Ericem Rohmerem, třiaosmdesátiletým klasikem francouzské kinematografie, jsme se v naší distribuci příliš nesetkávali. Tento současník Truffauta, Chabrola, Rivetta a Godarda, tvůrců francouzské nové vlny, kteří se na přelomu 50. a 60. let soustřeďovali kolem časopisu Cahiers du cinéma, jemuž v té době šéfoval, natočil na padesát filmů. Přesto známe jen některé. Částečně se tento dluh pokusil splatit druhý program České televize, když v roce 1997 uvedl kolekci sedmi jeho filmů, mezi nimiž se objevil i Zelený paprsek. Vysílací práva pominula a v paměti zůstal zážitek, který stojí za to občas připomenout. Případně jej zprostředkovat mladším divákům, aby o něco nepřišli. I s tím rizikem, že se jim film může zdát příliš všední, málo efektní a dokonce nudný.

Zeleny_paprsek

Se Zeleným paprskem přichází do kin jeden z titulů tzv. Komedií a přísloví, šestidílného tematického cyklu, jenž Rohmer v letech 1980 - 1987 natáčel. Volně v něm navazoval na předchozí projekt, šest Morálních povídek (1962 - 1972). Oba tyto cykly později doplnil o Příběhy ročních období z let 1989 - 1998. Zobrazoval v nich současné hrdiny a jejich životy, aniž by je chtěl výrazněji dramatizovat. Maximálně je uváděl do znejistění, základního stavu lidské existence, jež se občas proměňuje v něco velmi podstatného, vypovídajícího o charakteru člověka. V cyklech přitom Rohmer projevoval jisté moralizující tendence, které však pojal s jemností, humorem a elegancí, jaké jsou vlastní snad jen Francouzům.

Zeleny_paprsek

V případě Zeleného paprsku jim však rozhodně nedal uhlazenou formu. Příběh o pařížské sekretářce Delphině, která se chystá na dovolenou do Řecka, ale na poslední chvíli ji zruší, protože kamarádka, s níž měla cestovat, změnila plány, natočil Rohmer na 16 mm formát téměř bez scénáře a využitím přirozeného světla. To dalo filmovým obrazům zvláštní zrnitost, jistý impresionistický nádech, což je zcela v souladu s názvem filmu, který odkazuje na nepříliš známý román Julese Verna. V něm se během západu slunce nad mořem dostavuje magický okamžik. Poslední paprsek, který má získat zelené zbarvení, přináší pozorujícím pochopení sebe sama i svých nejbližších.

Právě na něj čeká v závěru Delphina, aby tak ukončila svou kalvárii, jež započala krachem zmiňované dovolené. Náhle získané dny volna se pro ni staly pastí, v níž si více než kdy jindy uvědomila vlastní samotu a nesamostatnost, což ji často přivádí k pláči nebo hysterii. Vyhledává proto společnost, dlouhé hodiny tráví s přáteli u stolu v banálních rozhovorech a oddaluje tak pohled do vlastní prázdnoty. Rohmerova oblíbená herečka Marie Riviéreová dala Delphině velký kus své osobnosti, podílela se na scénáři filmu a většinu scén improvizovala. Její hrdinku můžeme kritizovat i litovat zároveň, jako by zosobňovala esenci lidské nalomenosti, kus každého z nás, avšak v mnohem koncentrovanější podobě.

Podle počtu cen je Zelený paprsek nejúspěšnějším filmem Erica Rohmera. Redakce Cahiers du cinéma ho označila za nejlepší film roku 1986. Ve stejném roce na festivalu v Benátkách získal hlavní cenu Zlatého lva a cenu FIPRESCI. Těžko soudit, zda je režisérovým nejlepším dílem, každopádně stojí za vidění. Přibývající léta možná zesílí jistou statičnost vyprávění, s níž tehdy šedesátiletý režisér popisoval svět mladých lidí mezi dvacítkou a třicítkou. Na druhou stranu právě tato věková distance umožnila Rohmerovi dvojlomnost pohledu. Nešťastnou Delphine sleduje s ironií (a proto ji nechává nalézat na cestách ztracené karty “osudu”), a současně pro ni má pochopení a naději, jež je nadějí i pro všechny “poutníky” a “poutnice”, kteří neprožijí letošní prázdniny podle svých představ.

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

Soudní bitva Aleca Baldwina nekončí. Herec opět odmítl vinu za zabití při natáčení westernu

6. 2. 2024 | Novinky | Tiscali.cz

Americký herec Alec Baldwin před soudem odmítl vinu za neúmyslné zabití, z něhož je obviněn v souvislosti se smrtelným výstřelem při natáčení westernu Rust v roce 2021. Informují o tom tiskové agentury.
Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

Výstava Bond in Motion: auta agenta 007 v Praze

30. 11. 2023 | Komerční sdělení / PR | Inzerce

Do Česka míří výstava Bond in Motion věnovaná vozidlům a technice z filmů o Jamesi Bondovi. Evropskou pouť zahájila v prosinci 2022 v Bruselu, vidělo ji přes 100 000 lidí. Pražské zahájení se koná 7. 12. 2023 v Křižíkových pavilonech na Výstavišti. document.write(""); document.write("");
Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

Pedro Pascal prý krouží kolem hlavní role v nové Fantastické čtyřce

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Studio Marvel se údajně blíží k rozhodnutí o klíčové roli v nadcházejícím filmu Fantastická čtyřka, kde Pedro Pascal jedná o ztvárnění Reeda Richardse, známého také jako pan Fantastic.
Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

Problémy Marvelu pokračují, nový díl Avengers teď přišel o režiséra

16. 11. 2023 | Novinky | Adam Homola

Významnou změnou v nadcházejícím filmu Avengers: The Kang Dynasty je novinka, že Destin Daniel Cretton odstoupil z role režiséra.