Lepší pozdě nežli později

28. 5. 2007 11:22 - Coby scenáristka se Nancy Meyersová podepsala pod takové filmy jako Vojín Benjaminová nebo Sestra v akci; v posledních letech si k psaní přibrala i režii a dodala tituly Po čem ženy touží či nejčerstvěji Lepší pozdě nežli později

Archiv

Coby scenáristka se Nancy Meyersová podepsala pod takové filmy jako Vojín Benjaminová nebo Sestra v akci; v posledních letech si k psaní přibrala i režii a dodala tituly Po čem ženy touží či nejčerstvěji Lepší pozdě nežli později. Své bijáky si taky velmi často sama produkuje. Člověk by řekl, že takováhle ženská, která si dokáže v pořád ještě pohříchu přemaskulinizovaném Hollywoodu vydupat svoji, bude schopná přijít s nějakým originálním pohledem na svět. Nancy Meyersová však na plátna multiplexů vrhá pořád jen ty samé neškodné historky, jejichž rádobysilné hlavní ženské postavy se nakonec stejně zachovají tak, jak jim diktuje hollywoodský kánon. A ten jak známo psali chlapi.

Lepší pozdě nežli pozdějiLepší pozdě nežli později předvádí tu samou bitvu pohlaví, kterou ve 40. letech Lubitschovy komedie definovaly jako žánr, kterou v 50. letech praktikovala Katherine Hepburnová s Bogartem nebo Tracym, kterou v 60. letech přitvrdili Liz Taylorová a Richard Burton, kterou... Uf. Těžko tu najít něco nového, a to je taky to poslední, o co se Meyersová snaží. Hned v prvních minutách Lepší pozdě nežli později ukáže, jak si představuje nezávislou ženskou, nedejbože feministku - nenamalovanou, splihlou, politováníhodnou - a potom ji můžou brát vážně snad už jen dámy nad padesát. Což je s odřenými plastikami věk Diane Keatonové, kdežto Jacku Nicholsonovi už bohužel bude za pár let sedmdesát. Vrazit tyhle dva do ultrarůžového bijáku o tom, že láska kvete v každém věku, je tak trochu plýtvání potenciálem.

Lepší pozdě nežli pozdějiNicholson hraje Harryho Sandborna, stárnoucího playboye, který si stanovil strop řekněme na pětadvacet let. Diane Keatonová coby Erica Barryová představuje matku jeho nejnovější oběti, Marin (Amanda Peetová). Mezi Harrym a Ericou nevyhnutelně, nicméně patřičně klopotně vznikne pouto, ale ve hře je ještě fešácký mladý doktor Mercer (Keanu Reeves). Chybí jen odpočet času do Velkého Polibku v pravém horním rohu.

Lepší pozdě nežli pozdějiKdyž to přeženu, v Lepší pozdě nežli později za něco stojí jen dvě věci: Frances McDormandová v roli Eričiny sestry Zoe (ano, té "feministky") a vtip z nemocnice, který beztak znáte z traileru. Obojí z plátna zmizí po dvaceti minutách, kdy před sebou máte ještě skoro dvě hodiny. A když tak kolem pětačtyřicáté minuty (věřte mi, díval jsem se na hodinky často) definitivně ztratí jiskru i ta jakž takž slušná základní zápletka, nečeká vás než... čekání na finální scénu, v níž se stane přesně to, co jste nejdřív na sto procent čekali, ale co jste po těch dvou hodinách čekat přestali, protože už vám to začalo být jedno. Na jeden film trochu moc čekání, není-liž pravda?

A co se děje mezitím? Jack Nicholson ukáže holý zadek a udělá si trochu sebeironické srandy z vlastní persony a vlastního stárnutí, zatímco Diane Keatonová se objeví na zlomek vteřiny nahá celá, snad doufajíc, že kvůli ní při sledování DVD někdo sáhne po pauze. (Postavu má sice slušnou, ale možná by bylo bývalo lepší netrávit zbytek filmu přehráváním ve stylu post-klimakterické hysterky. Nominace na Oscara? Za tohle?) Piknik dvou starých lidí na pláži vypadá jako reklama na životní pojištění, stejně jako scény, v nichž ti dva senioři navzájem laškují po chatu. Déšť se spustí a proud vypadne na vteřinu přesně tehdy, když je to potřeba. Divadelní hra ve filmu mechanicky reflektuje peripetie hlavní dvojice. "Před láskou se nedá utéct, i když to někdy bolí." (Díky, mami.) Stavidlem romantiky se humpolácky kvedlá nahoru dolů, postavy se povinně poučí a stanou se lepšími lidmi, a nakonec se všichni pochopitelně sejdou v jedné restauraci kde jinde než v Paříži. A co je nejhorší, ženské se tu (stejně jako v Po čem ženy touží) přes všechny tlachy o nezávislosti chovají pořád právě jen tak, jak to od nich chlapi očekávají a chtějí. Vždyť ona i ta Erica je nakonec jen taková hodná mamina, která tu svačinku s radostí připraví.

Celou tuhle naprosto rutinně natočenou nádheru nemohl zřejmě nasnímat nikdo jiný než Michael Ballhaus, dvorní kameraman Fassbindera a Scorseseho. O tom, kdo to je Jack Nicholson a Diane Keatonová snad není pochyb, sluší se však dodat, že se vedle sebe mihli už v biografickém dramatu Warrena Beattyho Rudí (1981). Diane Keaton potom měla hlavní roli v komedii Baby Boom, jenž napsala právě Nancy Meyers. No a tahle Nancy by propříště mohla zkusit taky něco ze života.